Silniki dziobowe w sieci z ploterami- największe udogodnienie dla spinningisty na wodzie.

Silniki dziobowe w sieci z ploterami- największe udogodnienie dla spinningisty na wodzie.
Współczesne echosondy czy plotery od dawna nie są wyłącznie wyświetlaczami obrazu ryb czy map. Można zwiększyć ich funkcjonalność poprzez zakup silnika dziobowego i sparowanie go z ekranem. Rozwiązanie takie daje wiele korzyści. Zanim do nich przejdziemy, zobaczmy, co mamy na rynku silników dziobowych z GPS.
Garmin.
W swojej ofercie Garmin posiada bezszczotkowe silniki 24/36V.
- Force
- Kraken
- Force Pro
Urządzenia dedykowane do większych łodzi, ich cechą charakterystyczną jest komunikacja z ploterami Echomap, GPSmap poprzez Wi-Fi. To duże ułatwienie instalacyjne i po prostu w panelu systemu i komunikacji przeprowadzamy procedurę parowania silnika z ekranem. Najnowszym urządzeniem Garmina jest Force Pro, który łączy najlepsze cechy poprzedników- mocowanie i mechanizm składania z Force a mechanikę obrotu, sterowanie – z Krakena. W Krakenie i Force pro pedał nożny jest opcją, w Force- w zestawie.
MinnKota
W ofercie silniki 12/24/36 V, szczotkowe i bezszczotkowe.
-Powerdrive 2024
- Terrova
-Ulterra
Warianty bezszczotkowe to odpowiednio Quest oraz morskie Instinct
Uciąg silników od 55 do 112Lb, można zatem dopasować odpowiednio do posiadanego środka pływającego. Komunikacja przewodowa- Ethernet z urządzeniami Helix ( wariant N- network), Solix, Xplore, Apex. Jako jedyny producent na rynku- MinnKota ma w ofercie serię Ulterra, która rozkłada się automatycznie po komendzie z pilota, plotera czy….smartfona. Aplikacja do sterowania nie tylko silnikiem nosi nazwę One Boat Network, do wcześniejszych modeli I-Pilot Link jest poprzednia wersja aplikacji- MinnKota app. Wspóczesne modele posiadają w zestawie kabel przyłączeniowy wraz z adapterem do urządzeń Helix. Zaletą tych silników jest możliwość parowania ich z różnymi pilotami, także z małym Micro BT
Lowrance
W ofercie silniki 24/36V z serii Ghost oraz nowość na ten sezon- Recogn.
W ubiegłym roku zakończona została produkcja silników Motorguide, które są nadal na wielu łodziach. Ghosty i Recogny komunikują się poprzez sieć NMEA2000, Motorguide podobnie- ale poprzez dodatkowy interfejs – Pinpoint Gateway Kit. Kompatybilność ploterów jest bardzo szeroka, dotyczy każdego urządzenia z serii FS, HDS czy wcześniejszych Elite TI, TI2
Recogn posiada bardzo zaawansowany pilot, który w sposób płynny pozwala wędkarzowi na sterowaniu kierunkiem płynięcia – za pomocą joysticka
Większość z nas używa silnika dziobowego jako kotwicy GPS ale to nie jest kres jego możliwości.
Jakie korzyści daje wędkarzowi na wodzie silnik dziobowy połączony z ploterem?( zależnie od producenta i modelu)
- oznaczenie kursorem na widoku sonaru bocznego czy innego punktu kursora i nawigację do niego. Można wręcz w ten sposób napłynąć w pobliże konkretnej ryby. To duża wygoda
- nawigacja do wskazanego punktu na mapie( wyłączywszy te, które są za daleko)
- wyznaczanie trasy dla silnika dziobowego , co może przydać się w trollingu
- sterowanie silnikiem z poziomu plotera w zastępstwie pilota
- pływanie w określonym promieniu, wokół wskazanego punktu na mapie
- pływanie po konturach, izobatach czyli po prostu po określonej głębokości na mapie
- komunikacja z ploterem pozwala na używanie pilota podczas wstawiania waypointów, które zostaną przetransferowane do plotera
O czym trzeba pamiętać planując zakup silnika dziobowego?
Najważniejsze kryterium to dopasowanie mocy silnika do masy łodzi oraz warunki, w których będzie użytkowany.
- mniejsze łodzie, takie do 4,5m długości powinny być wyposażane w silnik 12V chyba, że łowimy w rzekach, kotwiczymy w nurcie i wtedy uciąg 55lb może być zbyt słaby lub zbytnie obciążenie prądowe szybko rozładuje nam akumulatory
- jeśli pływamy po dużych zbiornikach, nasza łódź ma wysoką burtę czy dziób- należy wybrać silnik z dłuższą sztycą, która zapobiegnie wyskakiwaniu z wody pędnika podczas mocnego falowania
- silnik potrzebuje osobnego zasilania, nie powinien być zasilany z tego samego akumulatora co echosondy- regulacja obrotów w dziobówkach jest pochodną obecności elektronicznego regulatora PWM, który może powodować zakłócenia na obrazie echosond
- można dokupić podstawę szybkiego montażu i wtedy silnik szybko i wygodnie może być zdejmowany z łodzi ( nie dotyczy to silników o montażu tzw. nożycowym- Kraken, Ghost, Ultrex)
- właściwy montaż na łodzi, zgodnie z zaleceniami producenta oraz niezbędne kalibracje kompasu czy tzw. offset kila pozwolą na bezproblemowe użytkowanie, równe płynięcie w trollingu i zmniejszą uciążliwe niekiedy oplątywanie sztycy silnika kablem
W naszym sklepie znajdziecie szeroką gamę silników, doświadczeni instalatorzy zadbają ,aby użytkowanie sprzętu było bezproblemowe i komfortowe.